درمان نوشیدن آب الوده چیست؟

درمان نوشیدن آب آلوده چیست؟

درست است که آب مایه حیات است اما گاهی نوشیدن آب آلوده منجر به بروز بیماری و مشکلاتی در افراد می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد. آلودگی آب ممکن است در اثر عوامل مختلفی مثل سموم و آلاینده‌های مختلف ایجاد شده باشد که هر کدام عوارض خاص خود را دارند. وبا و حصبه از شناخته شده‌ترین بیماری‌های ناشی از آب و غذای آلوده است، طی سال‌های اخیر بیماری‌های ویروسی مثل هپاتیت A و E هم که از طریق آب آلوده منتقل می‌شوند شناسایی شده‌اند. اگر می‌خواهید با درمان نوشیدن انواع آب آلوده آشنا شوید تا بهتر بتوانید از خود و عزیزانتان مراقبت کنید، این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.

انواع آلودگی‌های ناشی از آب کدام‌ها هستند؟

آلودگی‌های ناشی در آب را می‌توان در سه دسته طبقه‌بندی کرد.

آلودگی‌های فیزیکی

انواع آلودگی‌های فیزیکی مثل زباله، مواد بازیافتی، فضولات و هر ماده خارجی که به صورت طولانی مدت در آب معلق باشد می‌تواند باعث ایجاد آلودگی و زمینه ساز بیماری باشد. طی سال‌های اخیر روغن، مواد نفتی و بسیاری از مواد دیگر هم به منابع آبی بشر راه یافته‌اند که باعث آلودگی و منبع بسیاری از بیماری‌ها هستند

 

برخلاف آلودگی‌های فیزیکی که در آب قابل مشاهده هستند، آلودگی‌های بیولوژیک قابل مشاهده نبوده و در نتیجه تخلیه مواد آلی در آب به وجود می‌آیند. میکروارگانسیم‌های بی هوازی در آب‌هایی که با مواد بیولوژیک آلوده شده‌اند رشد می‌کنند و به مرور بوی نامطبوع تولید کرده و رنگ آب را تیره می‌کنند. این بوی نامطبوع حاصل وجود متان و آمونیاک در آب است که می‌توانند باعث بروز بیماری شوند.

آلودگی‌های شیمیایی

دسته سوم آلودگی‌های موجود در آب، شیمیایی هستند که شرایط زیست آبزیان را دشوار می‌کنند. این آلودگی‌ها می‌توانند باعث شکل گیری فعل و انفعالات شیمیایی در آب شوند و زندگی انسان را با مخاطره مواجه کنند.

چه افرادی در معرض نوشیدن آب آلوده هستند؟

متاسفانه در حال حاضر بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل نبود امکانات کافی در معرض آب آلوده قرار دارند. سفر یکی از شرایطی است که ممکن است هر فردی را در معرض آب آلوده قرار دهد.

همچنین بلایای طبیعی مثل بروز سیل و زلزله ممکن است دسترسی بشر به آب بهداشتی و قابل نوشیدن را با دشواری و مشکل مواجه کند.

این به معنی امکان بروز مشکلات گوارشی، انواع بیماری و عارضه‌های پوستی است که این افراد را تهدید می‌کند. اگر قصد سفر را دارید در کنار فراهم کردن لباس مناسب و انواع لوازم سفر، تامین آب آشامیدنی مناسب هم باید یکی از دغدغه‌های مهم شما باشد.

هیچ‌گاه تا از سلامت آب اطمینان حاصل نکردید آن را ننوشید. علائم هشدار دهنده بهترین ابزاری است که می‌تواند در مورد کیفیت آب و قابل آشامیدن یا نبودن آن به شما اطلاعات لازم را بدهد.

بیماری‌های ناشی از آب آلوده کدام‌ها هستند؟

بیماری‌های ناشی از آب آلوده بیشتر به سبب وجود میکروب‌های ناقل بیماری به وجود می‌آیند. این بیماری‌ها تنها از نوشیدن آب حاصل نمی‌شود بلکه هنگام تهیه غذا یا شستشوی لباس‌ها با این آب هم ممکن است به بیماری مبتلا شوید. نبود تصفیه خانه آب مناسب و نبود دسترسی به منابع آب شیرین، مهم‌ترین عواملی است که سبب می‌شود افراد از آب آلوده استفاده کنند. کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بیشترین آسیب پذیری را در مقابل آب‌های آلوده دارند و سریع‌تر از سایرین به انواع بیماری‌های ناشی از آلودگی آب دچار می‌شوند.

آمیبیازیس (اسهال مسافران) گونه دیگری از بیماری‌های ناشی از آب آلوده است که معمولا بسیاری افراد به آن دچار می‌شوند و درمان آن تنها استراحت، مصرف مایعات و پرهیز از نوشیدن مجدد آب‌های آلوده است

وبا از دیگر مواردی است که در فصول گرم سال و به دلیل استفاده آب و غذای آلوده افزایش پیدا می‌کند. بیماری‌های هپاتیت A و E از دیگر بیماری‌های ناشی از آب آلوده است که نسبت به سایر بیماری‌ها شدت بیشتری دارند.

اغلب بیماری‌هایی که با مصرف آب غیر بهداشتی حاصل می‌شوند با کمی استراحت، مصرف مایعات و پرهیز از استفاده مجدد آب آلوده درمان می‌شوند.

اگر فرد به هر دلیلی بهبود پیدا نکرد معمولا باید به مراکز درمانی مراجعه کند و پس از آزمایش‌های لازم برای او آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

آزمایش خون، ادرار و مدفوع بهترین گزینه‌هایی است که به صورت دقیق می‌تواند نوع بیماری فرد و دلیل ابتلای او به بیماری را مشخص کند تا کادر درمان راحت‌تر بتوانند آن را درمان کنند.

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب آلوده چه باید کرد؟

بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری استفاده از آب‌های معدنی و توجه به علائم هشدار دهنده در مورد آب است. همچنین جوشاندن آب می‌تواند در برخی موارد راهگشا باشد، اگرچه بسیاری از عوامل بیماری‌زا پس از جوشاندن آب هم از بین نخواهند رفت.

هنگام مسافرت به هیچ عنوان یخ نخرید، چرا که ممکن است از آب‌های آلوده تهیه شده باشند و استفاده از آن شما را به بیماری مبتلا کند.

شستن میوه و انواع مواد غذایی با آب‌ رودخانه یا برکه هم ممکن است باعث بروز بیماری در افراد شود. همچنین از شستن لباس‌های خود در رودخانه، برکه یا هر گونه آب روان پرهیز کنید.

رعایت بهداشت فردی و اصول اولیه بهداشتی مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند از ابتلای افراد به بیماری‌های ناشی از آب آلوده پیشگیری کند.

هنگام مسافرت می‌توانید از دستگاه‌ تصفیه آب کوچک همراه استفاده کنید یا قرص‌های مخصوص تصفیه آب را به همراه داشته باشید تا در موارد ضروری بتوانید از آن استفاده کنید.

اگر در منطقه‌ای زندگیمی‌کنید که آب آن آلوده است و کیفیت بالایی ندارد حتما به خرید بهترین دستگاه تصفیه آب اقدام کنید. این دستگاه‌ها می‌توانید ذرات ریز و میکروب‌ها  را از آن حذف کنند و دیگر نکرانی بابت مریض شدن نخواهید داشت.

بیشتر بیماری‌های ناشی از آب آلوده از طریق تماس با فرد بیمار منتقل نمی‌شود اما برای احتیاط خوب است از نزدیک شدن به فرد بیمار پرهیز کنید.

راه‌های درمان نوشیدن آب آلوده چیست؟

وقتی فردی مبتلا به بیماری‌های ناشی از آب آلوده می‌شود اولین قدم پرهیز از مصرف مجدد آب آلوده می‌شود. بعد از آن باید مصرف مایعات به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند تا فرد دچار کم آبی نشود. معمولا درمان دارویی بیماری‌های ناشی از آلودگی آب با آنتی بیوتیک، ضد انگل و روش‌های آنتی باکتریایی انجام می‌شود.

تماس آب آلوده با پوست و چشم ممکن است باعث بیماری‌های چشمی، التهاب و قارچ شود که درمان آن طولانی مدت است و ممکن است سال‌ها طول بکشد. به همین دلیل بهترین راهکار این است که اجازه ندهید این آب‌ها با پوست و چشم شما تماس داشته باشد.

درمان برخی از این بیماری‌ها به مراقبت‌های تخصصی پزشکی نیاز دارد و در صورت تداوم عوامل لازم است هرچه سریع‌تر به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید.

وزارت بهداشت و دستگاه‌های مرتبط به این موضوع موظف هستند، هشدارهای لازم در زمینه امکان ابتلا به بیماری و راه‌های مقابله با آن را به مردم معرفی کنند. به همین دلیل است که معمولا هرساله با نزدیک شدن به فصول گرم سال هشدارهای لازم برای پیشگیری و مقابله با بیماری وبا از سوی مراجع بهداشتی کشور داده می‌شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *