آب تصویه شده و آب جوشیده چیست؟

آب تصفیه شده و آب جوشیده؛ تفاوت اینها چیست؟

درمان نوشیدن آب آلوده چیست؟

آیا آب چاه خوردنیاست؟

در این مقاله تفاوت بین آب تصفیه شده، آب جوشیده شده و آب جاری صحبت می‌کنیم تا مشخص شود بهترین گزینه برای هیدراتهنگه داشتن بدن کدام است.

آب تصفیه شده چیست؟

آب تصفیه شده آبی است که برای از بین بردن ناخالصی‌ها مانند مواد شیمیایی و سایر آلاینده‌ها آن از فیلتر تصفیه آب یا نوعی پردازش استفاده می‌شود. معمولاً این نوع آب از تصفیه‌ی آب زیرزمینی یا آب لوله کشی به دست می‌آید.

با استفاده از روش تصفیه، بسیاری از انواع ناخالصی‌های آب از بین می‌روند؛ از جمله این ناخالصی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باکتری‌ها
  • جلبک‌ها
  • قارچ
  • انگل‌ها
  • فلزاتی مانند مس و سرب
  • آلاینده‌های شیمیایی

روش‌های مختلفی برای تصفیه آب به صورت تجاری و خانگی وجود دارد. در بیشتر کشورها آب آشامیدنی توسط تصفیه خانه‌های شهری تصفیه و برای مصرف آماده می‌شود. با این حال، استانداردهای آب آشامیدنی در سراسر جهان متفاوت است و معمولاً در بیشتر کشورها این استاندارد بر اساس آن استانداردی است که سازمان‌های جهانی اعلام کرده‌اند و یا نزدیک به آن است.

اما با این حال حقیقت تلخ این است که، سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که بیش از 2.1 میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. در کشورهایی که آب آشامیدنی عمومی را تصفیه می‌کنند، مراحل زیر را برای ایمن سازی آب استفاده می‌کنند:

انعقاد و لخته شدن: در این روش، مواد شیمیایی با بار مثبت به آب اضافه می‌شوند تا به ذرات دارای بار منفی متصل شوند که در واقع عمل فیلتراسیون را انجام دهند. در نهایت مواد شیمیایی و ذرات دارای بار منفی توده‌هایی را به وجود می‌آورند که قابل استفاده نیستند و باید از آب جدا شوند

  • رسوب گیری: طی فرآیندی مواد و توده‌های به وجود آمده که به ته آب رسوب می‌کنند را از آب جدا می‌کنند.
  • فیلتراسیون: سپس آب تمیز بالای منبع در چندین سیستم فیلتراسیون که از شن، کربن و شن ساخته شده است، جریان می‌یابد. این فیلتراسیون آلودگی‌هایی مانند گرد و غبار، باکتری‌ها، مواد شیمیایی و ویروس‌ها را از بین می‌برد.
  • گندزدایی: در طی این مرحله، ضد عفونی کننده‌های شیمیایی مانند کلر به آب اضافه می‌شوند تا باکتری‌ها یا ویروس‌های باقیمانده را که ممکن است در چند مرحله اول زنده مانده باشند، از بین ببرند.

توجه به این نکته ضروری است که بسته به منطقه و کیفیت آب محلی ممکن است به طور متفاوتی تصفیه آب انجام شود

فواید آب تصفیه شده برای سلامتی

در حالی که نوشیدن آب لوله کشی در بسیاری از مناطق بی خطر است، اما با این حال ممکن است هنوز حاوی آلاینده‌های خطرناکی نیز باشد.

اگرچه تصفیه خانه‌ها تدابیری برای اطمینان از بی خطر بودن آب آشامیدنی عمومی در نظر گرفته‌اند، اما باز هم آب تصفیه شده شهری می‌تواند حاوی مقادیر کمی آلاینده باشد که می‌تواند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد.

به عنوان مثال، فلزات سنگین مانند سرب و مس برای سلامتی بسیار سمی هستند. آنها می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند و در اثر مصرف مداوم افراد را دچار آسیب مغزی کنند. بسیاری از کشورها تضمین می‌کنند که در تصفیه خانه‌ها این مواد نیز تصفیه می‌شوند، اما این مورد اجتناب ناپذیر است، چرا که در مسیر رسیدن آب به خانه‌ها امکان آلوده شدن آن در لوله کشی‌ها وجود دارد.

با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی، آب آشامیدنی سطح دیگری از تصفیه را تجربه می‌کند که بسته به نوع سیستم تصفیه آب مورد استفاده، می‌توان فلزات، مواد شیمیایی و سایر آلاینده‌ها را از بین برد

فواید آب تصفیه شده برای سلامتی

در حالی که نوشیدن آب لوله کشی در بسیاری از مناطق بی خطر است، اما با این حال ممکن است هنوز حاوی آلاینده‌های خطرناکی نیز باشد.

اگرچه تصفیه خانه‌ها تدابیری برای اطمینان از بی خطر بودن آب آشامیدنی عمومی در نظر گرفته‌اند، اما باز هم آب تصفیه شده شهری می‌تواند حاوی مقادیر کمی آلاینده باشد که می‌تواند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد.

به عنوان مثال، فلزات سنگین مانند سرب و مس برای سلامتی بسیار سمی هستند. آنها می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند و در اثر مصرف مداوم افراد را دچار آسیب مغزی کنند. بسیاری از کشورها تضمین می‌کنند که در تصفیه خانه‌ها این مواد نیز تصفیه می‌شوند، اما این مورد اجتناب ناپذیر است، چرا که در مسیر رسیدن آب به خانه‌ها امکان آلوده شدن آن در لوله کشی‌ها وجود دارد.

با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی، آب آشامیدنی سطح دیگری از تصفیه را تجربه می‌کند که بسته به نوع سیستم تصفیه آب مورد استفاده، می‌توان فلزات، مواد شیمیایی و سایر آلاینده‌ها را از بین برد

سیستم‌های فیلتراسیون تصفیه آب مانند فیلترهای کربن فعال، کلر، ماده شیمیایی رایجی که به عنوان ضد عفونی کننده به منابع آب عمومی اضافه می‌شود را از آب حذف می‌کنند. چندین مطالعه نشان داده است که کلر با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ ارتباط مستقیم دارد.

یکی دیگر از مزایای تصفیه آب این است که مزه ناخوشایند مرتبط با مواد شیمیایی، مواد آلی یا مزه به وجود آمده از ماندن آب در لوله کشی را از بین می‌برد و آب آشامیدنی تازه و با طعم لذیذ برای شما به وجود می‌آورد

معایب احتمالی آب تصفیه شده

در حالی که آب تصفیه شده فواید زیادی برای سلامت دارد، اما دارای اشکالات بالقوه‌ای نیز است. به عنوان مثال، فلوراید ماده معدنی است که برای بهبود سلامت دندان و کاهش پوسیدگی دندان در برخی کشورها به منابع آب آشامیدنی عمومی اضافه می‌شود.

اگرچه این عمل منجر به کاهش پوسیدگی دندان در کودکان، به ویژه در مناطق در معرض خطر شده است، اما برخی معتقدند که آب حاوی فلوراید ارزش استفاده ندارد و خطرات احتمالی آن برای سلامت استفاده از آن را بی معنی می‌کند.

مقادیر زیادی فلوراید در آب می‌تواند برای سلول‌های مغزی و عصبی سمی باشد و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطح بالای فلوراید با کاهش یادگیری، ضعیف شدن حافظه و نقص شناختی مرتبط است. با این حال، کارشناسان معتقدند که میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی در کاهش پوسیدگی دندان بی خطر و مفید است، به ویژه در کودکانی که فقط از طریق آب آشامیدنی در معرض فلوراید قرار می‌گیرند.

تحقیقات در مورد ایمنی و کارایی آب فلوئوریزه ادامه دارد، اما کسانی که آب تصفیه شده می‌نوشند باید توجه داشته باشند که برخی از سیستم‌های تصفیه آب، فلوراید را از آب آشامیدنی حذف می‌کنند.

برخی دیگر از معایب آب تصفیه شده عبارت‌اند از:

  • نگهداری:سیستم‌های تصفیه آب باید به طور منظم سرویس و مراقبت شوند. اگر به درستی نگهداری نشود، نه تنها آب سالم مصرف نمی‌کنید،‌ بلکه آب مصرفی شما از همان آب لوله کشی نیز ناسالم‌تر خواهد شد.
  • ممکن است برخی از آلودگی‌ها را از بین نبرد:اگرچه سیستم‌های تصفیه آب بسیاری از آلودگی‌ها را از بین می‌برند، اما برخی از سموم دفع آفات و مواد شیمیایی بسته به نوع تصفیه آب استفاده شده ممکن است در آب تصفیه شده باقی بمانند. بنابراین نباید هر دستگاه تصفیه آبی را خرید و باید قبل از هر خریدی تحقیق کرد.

آب جوشانده شده

جوشاندن آب یکی دیگر از روش‌هایی است که برای از بین بردن میکروب‌ها و آلاینده‌ها استفاده می‌شو و بسیاری از افراد به جای تصفیه آب سراغ این روش می‌روند. این فرآیند در از بین بردن آلودگی‌هایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و مواد شیمیایی مانند سرب و سولفات بسیار مؤثر است.

اگرچه نوشیدن جوشانده شده به اندازه نوشیدن انواع دیگر آب تصفیه شده معمول نیست، اما برخی از افراد نوشیدن آن را انتخاب می‌کنند زیرا فاقد آلودگی است

فواید آب جوشانده شده

جوشاندن آب یک روش موثر برای از بین بردن آلاینده‌ها از آب آشامیدنی است. سطح سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی در منابع عمومی آب مانند آب لوله کشی به موقعیت جغرافیایی شما و سازمان‌هایی که ایمنی آب آشامیدنی را در کشور شما تنظیم می‌کنند، بستگی دارد.

آب جوشانده شده اساساً عاری از آلاینده‌هایی مانند سموم دفع آفات و باکتری‌ها است، که به ویژه برای کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند می‌تواند مفید باشد.

به عنوان مثال، مبتلایان به HIV / AIDS و سرطان‌های خاص بیشتر در معرض خطر بیماری ناشی از ناخالصی‌های موجود در غذا و آب هستند و ممکن است از نوشیدن آب جوشانده کمتر در معرض این خطرات باشند.

علاوه بر این، مانند برخی دیگر از روش‌های تصفیه آب، آب جوشانده شده کلر را از آب حذف می‌کند، که می‌تواند روشی خوب برای بهتر کردن طعم آب را باشد در حالی که قرار گرفتن در معرض کلر را نیز کاهش می‌دهد.

خطرات احتمالی آب جوشانده شده

در حالی که این نوع آب نیز از برخی آلاینده‌ها به دور است، اما سالن‌ترین نوع آب نیست. فرآیند جوشاندن آب در از بین بردن آلاینده‌های بالقوه مضر بسیار مؤثر است، اما همچنین مواد معدنی و الکترولیت‌های طبیعی موجود در آب را نیز از بین می‌برد.

همراه با ناخالصی‌های موجود در آب، مواد معدنی مفیدی مانند کلسیم و منیزیم نیز با افزایش بخار در طی فرآیند جوشاندن، از بین می‌روند. در حقیقت، جوشاندن آب به طور معمول حدود 9/99 درصد کل مواد معدنی موجود در آب لوله کشی را از بین می‌برد.

اگرچه به طور معمول آب به عنوان منبع مواد معدنی تصور نمی‌شود، اما هر عاملی که منجر به کاهش جذب مواد معدنی شود می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، نوشیدن آب کم کلسیم و منیزیم با افزایش احتمال شکستگی اعضای بدن، زایمان زودرس و بیماری‌های قلبی همراه است.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که آب شیر برای اکثر افراد منبع اصلی جذب مواد معدنی نیست و تا زمانی که یک رژیم غذایی متعادل نداشته باشید، نمی‌توانید از جذب مواد معدنی مطمئن شوید. مانند سایر روش‌های تصفیه آب، جوشاندن آب باعث از بین رفتن فلوراید آب آشامیدنی می‌شود و این باعث می‌شود افراد در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار بگیرند

یا باید آب تصفیه شده را به جای آب معمولی انتخاب کنید؟

در بیشتر موارد، منابع آب آشامیدنی عمومی مانند آب لوله کشی به دلیل محدودیت‌های شدیدی که سازمان‌های نظارت کننده اعمال می‌کنند، برای مصرف ایمن هستند. با این حال، آب آشامیدنی می‌تواند از منابع طبیعی یا فعالیت‌های انسانی آلوده شود و کیفیت آن تحت تأثیر آلودگی‌ها قرار بگیرد.

به همین دلیل، ممکن است بهترین ایده این باشد که در خرید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی سرمایه گذاری کنید؛ به ویژه برای کسانی که دارای نقص ایمنی هستند و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب آلوده هستند.

در کشورهایی که آلودگی آب بسیار رایج است، به ویژه در کشورهای در حال توسعه که فاقد سرویس بهداشتی مناسب هستند، انتخاب آب تصفیه شده همیشه مطمئن‌ترین گزینه است.

انواع مختلفی از سیستم‌های تصفیه آب از جمله فیلتر کربن فعال و ماورا بنفش وجود دارد که ناخالصی‌هایی را که ممکن است از فرآیند تصفیه اولیه در مقیاس بزرگ از آب حذف نشوند را، از بین می‌برند. گفته می‌شود، در کشورهایی که آب آشامیدنی عمومی از نظر کیفیت و ایمنی تضمین شده است، نوشیدن آب شیر نسبتاً بی خطر است. اگر از کیفیت آب لوله کشی خانه خود مطمئن نیستید، می‌توانید با خرید دستگاه تی دی اس متر، آب را آزمایش کنید.

چگونه آب آشامیدنی خود را تصفیه کنیم

اکثر افراد استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی را برای بهبود بیشتر کیفیت آب انتخاب می‌کنند. دستگاه‌های تصفیه آب خانگی می‌توانند طعم یا بوی آب شیر را بهبود بخشند و آلاینده‌های مضر را از بین ببرند.

اکثر سیستم‌های تصفیه آب در خانه از تکنیک‌های تصفیه آب زیر استفاده می‌کنند:

  • فیلتراسیون: سیستم‌های فیلتراسیون ناخالصی‌های آب را در سطح یا منافذ یک محیط جاذب به دام می‌اندازند. فیلترهای کربن فعال در این گروه قرار می‌گیرند.
  • اسمز معکوس: در این سیستم از غشای ممبران استفاده می‌شود که ناخالصی‌ها را از بین می‌برد.
  • نور ماورا بنفش: سیستم‌های فیلتراسیون اشعه ماورا بنفش برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های مضر از نور ماورا بنفش برای ضد عفونی آب استفاده می‌کنند.

بسته به نوع و مدل دستگاه‌ها، قیمت‌ها متغیر است. مهم نیست که چه نوع دستگاهی را انتخاب می‌کنید، حتماً به دنبال مارک‌های دارای مجوز از سازمان‌های نظارتی مانند مانند مینروا باشید که بهترین نتیجه را از تصفیه آب بگیرید.

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی باید به درستی نگهداری شوند. در نتیجه، رعایت توصیه‌های سازنده برای نگهداری، از جمله زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب، بسیار مهم است. دستگاه تصفیه آب مینروا تایوانی را تنها شرکت دلتادت به فروش می‌رساند و این شرکت زمان تعویض فیلترها را به شما اطلاع رسانی می‌کند.

کلام آخر

دسترسی به آب آشامیدنی تمیز برای سلامتی انسان، امری حیاتی است. در حالی که اکثر منابع آب آشامیدنی عمومی تصفیه می‌شوند و برای نوشیدن بی خطر هستند، اما بسیاری ترجیح می‌دهند آب تصفیه شده بنوشند.

آب تصفیه شده نسبتاً بی خطر است و می‌توانید آلودگی‌های خاصی که در آب لوله کشی وجود دارد را کاهش دهد.

به یاد داشته باشید که کیفیت آب بسته به محل زندگی شما می‌تواند متفاوت باشد. این موضوع و توجه به آن باید عامل تعیین کننده هنگام انتخاب این نکته باشد که آب تصفیه شده بنوشیم یا آب مصرفی ما آب لوله کشی باشد.

آب تصفیه شده و آب جوشیده؛ تفاوت اینها چیست؟" rel="noopener noreferrer nofollow" class="cz-facebook-f" data-title="اشتراک گذاری در فیسبوک">فیسبوکآب تصفیه شده و آب جوشیده؛ تفاوت اینها چیست؟+http://deltadet.ir/2023/02/16/%d8%a2%d8%a8-%d8%aa%d8%b5%d9%81%db%8c%d9%87-%d8%b4%d8%af%d9%87-%d9%88-%d8%a2%d8%a8-%d8%ac%d9%88%d8%b4%db%8c%d8%af%d9%87%d8%9b-%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%86%d9%87%d8%a7-%da%86%db%8c/" rel="noopener noreferrer nofollow" class="cz-twitter" data-title="اشتراک گذاری در توئیتر">توئیترآب تصفیه شده و آب جوشیده؛ تفاوت اینها چیست؟" rel="noopener noreferrer nofollow" class="cz-pinterest" data-title="اشتراک گذاری در پینترست">پینترستآب تصفیه شده و آب جوشیده؛ تفاوت اینها چیست؟" rel="noopener noreferrer nofollow" class="cz-reddit" data-title="اشتراک گذاری در رددیت">رددیتآب تصفیه شده و آب جوشیده؛ تفاوت اینها چیست؟¬es=آب تصویه شده و آب جوشیده چیست؟ آب تصفیه شده و آب جوشیده؛ تفاوت اینها چیست؟ درمان نوشیدن آب آلوده ... ادامه مطلب" rel="noopener noreferrer nofollow" class="cz-delicious" data-title="اشتراک گذاری در Delicious">Deliciousآب تصفیه شده و آب جوشیده؛ تفاوت اینها چیست؟ http://deltadet.ir/2023/02/16/%d8%a2%d8%a8-%d8%aa%d8%b5%d9%81%db%8c%d9%87-%d8%b4%d8%af%d9%87-%d9%88-%d8%a2%d8%a8-%d8%ac%d9%88%d8%b4%db%8c%d8%af%d9%87%d8%9b-%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%86%d9%87%d8%a7-%da%86%db%8c/" rel="noopener noreferrer nofollow" class="cz-whatsapp" data-title="اشتراک گذاری با واتس اپ">واتس اپآب تصفیه شده و آب جوشیده؛ تفاوت اینها چیست؟ http://deltadet.ir/2023/02/16/%d8%a2%d8%a8-%d8%aa%d8%b5%d9%81%db%8c%d9%87-%d8%b4%d8%af%d9%87-%d9%88-%d8%a2%d8%a8-%d8%ac%d9%88%d8%b4%db%8c%d8%af%d9%87%d8%9b-%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%86%d9%87%d8%a7-%da%86%db%8c/" rel="noopener noreferrer nofollow" class="cz-envelope" data-title="اشتراک گذاری با ایمیل">ایمیل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *